Sinds de zomer (2023) zijn we bezig met het testen van het inzetten van schrot bij Hoogoven 7. Een uitdagend, maar belangrijk project. Daarmee slaan we namelijk twee vliegen in één klap: we verlagen onze CO2-uitstoot aanzienlijk en we verhogen onze circulariteit.
Groen en circulair
Een onderdeel van onze duurzaamheidsstrategie is om meer schroot in te zetten. Niet alleen bij de nieuwe installaties die rond 2030 in bedrijf gaan, maar ook bij bestaande fabrieken. Schroot hoeft namelijk alleen maar gesmolten te worden. Dat scheelt voorbewerking van grondstoffen, zoals sinter en pellets. En daar komt veel CO2 bij vrij. De verwachting is dat we met het inzetten van schroot bij de Hoogovens onze CO2-uitstoot met ongeveer 350 kiloton kunnen verminderen.
Airbus 380
De eerste proeven bij Hoogoven 7 zijn succesvol. In het begin van de test werd 50 ton schroot ingezet, dit is het gewicht van ongeveer 10 grote Aziatische olifantmannetjes. Een paar maanden later was dit al vier keer zoveel. Het doel is om de hoeveelheid uiteindelijk te verhogen naar 300 kiloton op jaarbasis. Dit komt neer op meer dan 600 Airbus 380 toestellen, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Voordat we zoveel schroot kunnen inzetten, doen we nog een aantal aanpassingen. Dit is nodig om bijvoorbeeld snellere slijtage van installaties te voorkomen. Zo zijn de huidige transportlijnen ontworpen voor het transport van kooks, ze moeten geschikt worden gemaakt voor het vervoeren van schroot.
Wat is schroot
Schroot is afgedankt of onbruikbaar metaal, van bijvoorbeeld huishoudelijke apparaten, fietsen en auto-onderdelen. Tata Steel zet schroot uit twee bronnen in voor het productieproces. Het ene is schroot uit eigen productie, zoals het overtollige staal dat we wegknippen bij het afwerken van staalrollen. Het andere is schroot dat we inkopen bij bedrijven, zoals sloop- en afvalverwerkers. Daarbij recyclen we vooral oude bruggen, schepen, gebouwen en treinrails. En ook blikjes en schroot uit huishoudelijk afval.